måndag 20 juli 2009

Hemma igen.

Så är vi åter hemma i Yngsjö igen efter några härliga dagar i Belgien, Tyskland och Holland. Vi startade på morgonen i lördags och styrde mot Amsterdam. Stannade i Kinderdijk och beskådade väderkvarnar. Tyvärr var vädret inte det bästa så någon längre promenad blev det inte, men vi kunde i alla fall se 19 väderkvarnar samtidigt från platsen vi stod på vid en liten kanal. (Sven såg naturligtvis 20, men där skulle bara vara 19) Efter detta hamnade vi i staden Gouda. En fantastiskt fin stad med härlig bebyggelse och ett vackert klockspel från stadshustornet. På marknaden handlade vi OST, fikade kaffe och äppelkaka med mycket grädde på ett mysigt café och strosade runt i många butiker. Färden gick vidare till Amsterdam där vi checkade in på vårt förbokade hotell, sedan gick vi till Anne Franks hus. Det var tyvärr väldigt lång kö för att komma in så det hoppade vi över denna gång. Vandrade längs med blomstermarknaden och åt sedan en god middag innan vi åkte med båt längs med kanalerna och beundrade de gamla vackra husen och de fina husbåtarna under en timmes tid. Det var en härlig och solig kväll och vinet smakade bra på båten. Morgonen efter vinkade vi av Caroline och Martin som tog tåget tillbaka till Bryssel och vi fortsatte mot Danmark där vi åkte över Lilla och Stora Bältbroarna. Jättefint! Efter lite stopp för vägarbete mm var vi hemma vid 21.30-tiden och allt hade gått bra hela resan.